Diagnostika tlaku v sání

29.10.2019

Nový diagnostický přístroj a tím i nová služba pro mé zákazníky. 

O co se jedná? 

Jde o diagnostiku tlaku v sání. Nový přístroj ukazuje minimální a maximální tlak v sacím potrubí a zároveň ukazuje průběh tlaku v sání graficky. 

K čemu přístroj slouží? 

  • Synchronizace podtlaků (nutno provést po každém seřízení ventilové vůle)
  • Odhalení netěsných sacích ventilů
  • Odhalení netěsných výfukových ventilů
  • Odhalení netěsného sacího potrubí
  • Zaznamenání minimálního a maximálního tlaku v sání
  • Seřízení volnoběhu

Výhody zařízení 

  • Velice přesné seřízení (synchronizace) podtlaků oproti ručičkovým analogovým budíkům
  • Zjištění (nastavení) otáček motoru na základě podtlaku v sání (to je výhodné u motocyklů bez otáčkoměru)
  • Odhalení již výše zmíněných závad 
  • Protokol o provedení synchronizace s hodnotami a grafem

Ukázka protokolu synchronizace na Yamaze R6

  1. Jednotlivé barevné sloupce znázorňují tlak v sacím potrubí pro každý válec
  2. Červená čára znázorňuje tlak prvního válce, ke kterému se potom seřizují ostatní
  3. Zelená barva na pozadí znázorňuje, že synchronizace je dobře provedená a rozdíly podtlaků jsou v normě
  4. Vpravo jsou grafy pro jednotlivé válce
  5. Dole jsou hodnoty podtlaků a otáčky motoru

Na co má vliv synchronizace  

  • Rovnoměrný (vyrovnaný) chod motoru
  • Výkon motoru
  • Spotřeba paliva
  • Rychlost stoupání a klesání otáček

Proč se dělá a k čemu slouží synchronizace 

Provádí se u víceválcových motorů. Jde o seřízení (šoupátek, škrtících klapek či obtokových šroubů) na základě naměřeného tlaku (podtlaku) v sacím potrubí. Jednoduše řečeno, cílem je nastavit škrtící klapky tak, aby jeden válec netahal druhý. Pokud synchronizace není provedena, potom jde motor nerovnoměrně. Má neklidný volnoběh, jde pomalu do otáček, nebo naopak otáčky pomalu klesají. To má také za následek vyšší spotřebu paliva a nižší výkon.   

 Ukázka grafů tlaku v sání 



Na dalších čtyřech obrázcích je vidět, jak by měl správně vypadat průběh tlaku v sání a jakým způsobem ho ovlivňuje např. netěsné sání, nebo netěsné ventily.  


První obrázek vpravo znázorňuje správný průběh tlaku v sání. Na dalších je vždy znázorněn normální průběh modře a špatný průběh červeně.


Na základě těchto faktů potom probíhá samotná diagnostika 

Správný průběh tlaku v sacím potrubí

Netěsný výfukový ventil

Netěsný sací ventil

Netěsné sací potrubí